Kaleidoszkóp:
- (játék) Rendszerint cső alakú optikai játékszer, amelyben tükörlapok között színes üveg-, papír- vagy drótdarabok a cső forgatása által változó alakú képeket mutatnak.
- (átvitt értelemben) Változatos események, látványok vagy benyomások sorozata, együttese.
A magyar nyelv értelmező kéziszótára szerint ez a KALEIDOSZKÓP szó jelentése.
A kézdivásárhelyi Nagy Mózes Főgimnázium novemberi, gyöngyösi látogatásának élménye definíciószerűen leírható a fenti szavakkal. „Változatos események, látványok, benyomások sorozata, együttese.” Nézzük meg közelebbről, milyen tükörcserepekből, hányféle nézőpontból állítható össze ennek az öt napnak lenyomata.
„Hatalmas mosollyal az arcunkon indultunk útnak november 6-án, szerda reggel, hogy meglátogassuk Nagy Mózes Főgimnáziumunk testvériskoláját, a Berze Nagy János Gimnáziumot. 40 diák és 5 kísérő tanáruk lassan maga mögött hagyta Erdély magas hegyeit, gyönyörű őszi erdőit, az ismerős tájakat. Hangos nevetések közepette suhant a buszunk Gyöngyös irányába, de még a hosszú és fárasztó utunk sem szegte kedvünket, hiszen mindannyian tudtuk, hogy a nap végén végre-végre találkozhatunk berzés diáktársainkkal, és a gimnázium igazgatójával.” Lakatos Fanni, Kézdivásárhely
„Néhányan már ismertük egymást, de születtek új barátságok is. A hosszú és pletykálással teli este után másnap reggel korán kellett kelnünk, hiszen az első közös program Eger felfedezése volt. Megtekinthettünk egy kiállítást, ami a város alatti pincerendszerről és országunk történelméről szólt. Ezután elsétáltunk a várba, ahol “megcsodáltuk” a régen használatba volt kínzóeszközöket és sétálgattunk a festői környezetben. Majd meglátogattuk a Minaretet és egy kis városnézés után elindultunk haza. A második napon ketté váltak útjaink. Az erdélyiek Budapestre indultak, amíg mi az iskolában tanultunk.” Gonda Zsófia Gyöngyös
„Pénteken már kora reggel robogott velünk a busz Budapest irányába. Első állomásunk a Parlament volt, amelyet belülről is részletesen megismerhettünk idegenvezetők segítségével. Második megállónk a Nemzeti Múzeum volt, majd utána körbevezettek bennünket a Nemzeti Színházban, és megnézhettük a Hazatérés című misztériumjátékot Esterházy János gróf életéről, aki azon kevés 20. századi államférfiúink egyike, aki tragikus életútja ellenére példaként áll előttünk. A „felvidék csillagának” útját mutatta be az előadás a 120 éve született „Isten szolgája, Esterházy János” tiszteletére rendezett emlékév alkalmából. Napunkat közös villamosozással és plázázással zártuk.” Lakatos Fanni, Kézdivásárhely
„Késő este kimerülten értek haza, így már csak a vacsorára és egy kis élménybeszámolóra volt idő.” Gonda Zsófia Gyöngyös
„A szombati közös bowling, kirándulás, ebéd, rengeteg nevetés és beszélgetés után este kis meglepetésprodukcióval kedveskedtünk kézdivásárhelyi kollégáinknak. Látogatásuk számunkra is alkalmat ad az együttlétre. Már hetekkel korábban elkezdtük a próbákat, és miközben nagyszünetekben énekszótól csengett a tanári szoba, egy-egy pillantás mindannyiunkat közelebb hozott a másikhoz. Meglepetés a meglepetésben, hogy a tantestületünkből kifejezetten erre az estére egyetlen előadásra verbuválódott csapat egy békebeli bohózattal örvendeztette meg a nézőközönséget. Jó volt elmerülni a viszontlátás örömében.” Tomcsik Erika Gyöngyös
„Az este közös gyertyagyújtással és csoportképkészítéssel indult. A berzés DÖK-ösök csapatépítő játékokkal készültek a fogadó és fogadott diákok szórakoztatására. Mielőtt kezdetét vették volna a programok, színes cetlik segítségével rendeződtek csoportokba. Volt párkereső, székfoglaló, reflex játék, fejhallgatós activity, valamint szobros játék is. A játékok után kezdődött a buli, ahol Just dance-elhettek, ezután kicsi, de annál profibb DJ-ink zenéire táncolhattuk át az éjszakát. A csendesebb diákok egy-egy teremben beszélgethettek, míg a bulizósabbak egész este az aulában szórakozhattak. A party után a két iskola közösen elénekelte a Nagy Mózes Gimnázium indulóját, illetve a Berze indulóját és végül a két himnuszt. Igazán feltöltő érzés volt együtt énekelni és látni a diákokon, hogy felszabadultak és mindenki jól érzi magát. Az ilyen pillanatokért éri meg igazán DÖK-ösnek lenni.” Turnai Vivien, Gyöngyös
„Szerencsések vagyunk, hogy vannak nekünk valakik, akiknek oly nehéz búcsút mondani. Nem volt könnyű elválni tőletek, hiszen e néhány nap alatt annyi szeretetteljes ember vett körül bennünket, hogy még mindig megtelik könnyel a szemünk, ha rátok, berzésekre gondolunk. Az elválás miatti rossz érzés mellett azonban a szíveink mélyén ott van az az őszinte és hatalmas hála, amelyet majd örökké mélyen őrzünk és mindenhova magunkkal viszünk.” Lakatos Fanni, Kézdivásárhely
„Kicsit minden csendesebb lett. Mikor beültünk az autóba már nem voltak halk kuncogások, a kézdi busznak a lefoglalt helye szabad lett és az asztal megterítése is gyorsabban ment. De nem csüggedünk. Telefonon tartjuk a kapcsolatot és reménykedve várjuk a tavaszi utazást, hogy újra nyakukba ugorhassunk. A négy nap alatt rengeteg élménnyel gazdagodtunk és még több szeretetettel lett megtöltve otthonunk. Borzasztóan hálásak vagyunk, hogy minden évben létrejöhet a program, és hogy mindegyik fogadáskor ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk. Gonda Zsófia Gyöngyös
A KALEIDOSZKÓP talán mégsem a legjobb metafora testvériskolai kapcsolat érzékeltetésére. Nem igaz rá, hogy változó benyomások sorozata lenne. Az élmény ugyanis örök és állandó. Készülünk a tavaszi találkozásra!