Föld-Tűz-Víz-Levegő

Arisztotelész végletesen egyszerű periódusos rendszere csupán ezt a négy elemet tartalmazta.
Istenem, de könnyű lehetett a természettudományokat tanulók élete az ókorban! És micsoda négy elemről beszélünk! Nem ám protaktínium, itterbium meg holmium! Akkor még tudtak tanulni a diákok! És a tanároknak is biztos egyszerűbb lehetett…

Ebben az évben indult interaktív természettudományos előadás-sorozatunk egyik nem titkolt célja volt, hogy az őselem négyesre építkezve megmutassa a 13-14 éves általános iskolás diákok számára, hogy a természettudomány egyes részei mennyire közérthetők, élvezhetők, és hogy a laboratóriumi kísérletezés révén milyen alapigazságokra deríthetünk fényt. Az egyes foglalkozások összeállításánál igyekeztünk figyelembe venni az arisztotelészi négyest, és úgy összeállítani a sorozatot, hogy abban a tűzzel, vízzel, levegővel, és földdel kapcsolatos érdekességek jelenjenek meg. Így nagy szerephez jutottak a robbanások, elektromos szikrák, felhajtóerő, víznyomás, vírusok és akár a csótányboncolás is. Számunkra is kérdéses, hogy ezek többsége miként illeszthető be a klasszikus arisztotelészi fogalomkörbe, de a lényeg, hogy a hallgatóság ezen nem lepődött meg.

Az előadás-sorozat már kora ősszel elindult. Másfél hét alatt összeállt a környék általános iskolásaiból a 20 fős csapat, ami aztán fokozatosan hízni kezdett, mikor híre ment, hogy mit is történik a BerzeLab-ban kéthetente hétfő délutánonként. A csúcsidőszakban –elsősorban a tanulói kísérletezéseknél– már közel negyvenre is felszökött az érdeklődők száma. Most a februári zárófoglakozásra, a menetrendszerű vírusjárványoknak és a korai tavaszi fáradtságnak köszönhetően ismét a kezdeti létszámra esett vissza az érdeklődők száma.

A foglalkozások harmada tanári demonstrációs kísérlet volt. Csupa-csupa érdekesség, meghökkentő és néha brutális kísérletek. Kétharmad részben pedig laboratóriumi gyakorlatok zajlottak, amelyet a résztvevők a gimnáziumi kortársaik segítő közreműködésével végezhettek el.

Akik részt vettek a foglalkozásokon, olyan ismeretekkel gazdagodtak a természettudományokkal kapcsolatban, ami megerősítette őket abban, hogy ez egy jó irány lehet a jövőjükre nézve. Mások lehet csak manuális élményekkel gyarapodtak: mert nem mindenkinek adatik meg az, hogy Bunsen-égő feletti forralás közben szétrobbanjon egy kémcső a kézben.